Itt az új platform, az őrületes tempót diktáló Clubhouse, de miben lehet hasznára egy márkának? Számos szervezet esett az utóbbi években abba a hibába, hogy ahogy keletkeztek az új platformok, úgy próbált meg egymás után a facebookon, tumblr-en, instagramon, pinteresten, youtube-on, viberen, twitteren, twitchen, tiktokon, majd egyszerre mindegyiken jelen lenni – hogy kicsit később, a várt eredmények hiányában mindig a következőtől várja a jobb eredményeket. Vajon mi vár rájuk a Clubhouse felületén?

Van még hely a social media piacán?

A korábbi csatornák mind-mind jók valamire; ahogy azonban minden egyéb eszköz, ezek eredményessége is azon múlik, hogyan és mire használjuk. Nem minden termék mutat jól instagramon, nem minden szolgáltatás célközönsége dönt a facebook-értékelések alapján, és van, amit még a legjobban összerakott youtube-tutorial sem fog eladni.

A márkánk által használt felületek minőségét az ott létrejövő interakciók milyensége fogja meghatározni: aktuálisak vagyunk? Gyorsak? Korrektek, érdekesek és szerethetőek? Amelyik felületen ezt tudjuk hozni, ott jó helyen leszünk – de ahelyett, hogy mindenhol megjelenünk a látszat kedvéért, érdemesebb lehet kiválasztani azt a párat, ami igazán illeszkedik hozzánk és az üzeneteinkhez, és ezekre koncentrálni az erőforrásainkat. A NEST Communications Clubhouse-szakértői már feltérképezték, kinek lehet érdekes a piac legújabb szereplője, és milyen PR-potenciálokat tartogathat.

Meghívó kell hozzá, de nem iwiw, beszélgetős, de nem podcast, mi az?

A  Clubhouse jelenleg csak az iPhone tulajdonosok számára érhető el, még beta verzióban, meghívó ellenében – hetente átlagosan 2.000.000 aktív felhasználót elérve. A felhasználók közösségi beszélgetésekben vehetnek részt, interaktív módon, audio-chat formájában, előre meghirdetett, trendelő és érdekes témákban és izgalmas, neves résztvevőkkel, valós időben, reklám- és hirdetésmentes környezetben. Mivel a beszélgetések az előre meghirdetett időpontokban zajlanak, és nem kerülnek rögzítésre, a hallgatóknak egyszeri és megismételhetetlen élményekben van részük, melyhez, a meghívásos rendszer miatt sokszor olyan influencerek járulnak hozzá, akik önmagukban is elegendő okot szolgáltatnának a kíváncsiságra.

A felület újdonsága miatt a használói jelenleg közösen alakítják és fejlesztik, és egyre több márka igyekszik részt venni ebben a folyamatban, hiszen organikus tartalmak előállítójaként olyan, jól targetált célközönséghez juttathatja el az üzeneteit, egy kiemelkedően biztonságos környezetben, melyre más felületen jelenleg nincs lehetőségünk. Clubhouse szakértőink emiatt mindenképpen megfontolásra érdemesnek tartják, mint a media-mixünk egy lehetséges elemét, de csak abban az esetben, ha képesek leszünk alkalmazkodni a felület sajátosságaihoz.

Márkaként a Clubhouse-on 

A fentiek okán erre a felületre a korábban említettekhez képest hatványozottan igaz, hogy itt márkaként teljesen, valóban jelen kell lenni. Gyorsan és hatékonyan kell kommunikálni:

  • ismerve a célközönségünket, 
  • felkutatni a számára érdekes témákat,
  • azokat pedig frissen, ropogósan, a megfelelő csomagolásban, 
  • és kísérettel átadva. 

Ezek hiányában láthatatlanok maradunk, és feleslegesen vesztegettük az időnket egy újabb platformon…

Az előre gyártott, konzerv- és instant megodások ezen a felületen így egyáltalán nem lesznek működőképesek, “hagyományos” hirdetéseket pedig egyelőre nem terveznek a megálmodói (még ha idővel számíthatunk is majd a jelenlegi exkluzivitással elért márkaérték monetizációjára irányuló kezdeményezésekre).

Néhány ügynökségnél ezeket a kérdéseket megválaszoldandó már elérhető a Clubhouse-management szolgáltatás – a platform szakértőjével együttgondolkodva tulajdonképpen egy nagykövetet szerezhetünk a brandünknek ezen a felületen, aki kinyitja majd az üzeneteinknek azokat az ajtókat, melyek mögött azok célközönsége vár ránk. 

A buzz-marketing 2.0 kora

Persze ehhez az is kell, hogy olyan valamivel akarjunk kopogtatni, aminek helye van ezen a felületen; egy jó manager nem csak ennek eldöntésében, hanem a felülethez illeszkedő stratégia kialakításában is segítheti termékeink és szolgáltatásaink népszerűsítését, illetve az azokról megvalósuló beszélgetések létrejöttét. 

Azt, hogy az ezek iránt a beszélgetések iránt mutatott igény éppen növekvő fázisában van, mi sem mutatja jobban, mint hogy a Twitter is bejelentette saját, hasonló szolgáltatásának, a Spaces-nek az áprilisra tervezett elindítását, a New York Times szerint pedig a Facebook is fejleszt már egy lehetséges versenytársat.